Kuolleiden laakso

Kohteesta Hömppäpedia
Kuolleiden laakso
Shadowfell.jpg
Kuolleiden laakson autiota reuna-aluetta
Ulottuvuustyyppi: Väliulottuvuus
Turvaluokitus: "Vaarallinen"
Yläulottuvuus: Keskiulottuvuuden ja Harmauden välissä
Omistaja: Shamorth
Asutus: Kuolleita sieluja, epäkuolleita, kuolondemoneita, kuolemalohikäärmeitä

Kuolleiden laakso on kuoleman Mahtijumala Shamorthin kotiulottuvuus ja henkilökohtainen tuonpuoleinen. Se sijaitsee Keskiulottuvuuden ja Harmauden välissä, Keskiulottuvuudesta nähden "vastapäätä" Kuoleman Valtakuntaa.

Kuolleiden laakso saa nimensä siitä, että kolmiulotteisen olennon näkökulmasta se näyttää sisältäpäin siltä, kuin olisi laakson pohjalla. Laaksolla ei kuitenkaan varsinaisesti ole reunoja, ja sen todellinen koko on paljon suurempi kuin näennäisen kaareuman perusteella voisi kuvitella. Taivas laakson yllä on yötä mustempi ja kokonaan vailla valonlähteitä. Maasto on ulottuvuuden ulommissa osissa enimmäkseen ikävää, kivikkoista aavikkoa, mutta sisempänä on outoja kasveja kasvavia metsiä ja niittyjä, sekä mausoleumipalatseja ja hautakaupunkeja. Sen ytimessä sijaitsee Mrth Dolmh, Shamorthin asumus.

Ulottuvuudessa asuu pääasiassa Shamorthia eläessään palvoneita vainajia, erilaisia epäkuolleita sekä kuolemalohikäärmeitä ja kuolondemoneita.

Kuolleiden laakso on kauttaaltaan kuolemamanan läpitunkema, ja siellä vieraileminen käy nopeasti hyvin epäterveellisiksi ellei ole epäkuollut tai muu kuolemamanalle vastustuskykyinen olento. Toinen Kuolleiden laakson ominaisuus on se, että sinne saapuneiden kuolevaisten sielujen on hyvin vaikea poistua sieltä oleskeltuaan siellä pidempään; tämän effektin voimakkuus riippuu sielun voimista sekä siitä, kuinka syvällä laaksossa se on viettänyt aikansa, mutta ajan kuluessa Kuolleiden laaksosta lähteminen käy koko ajan vaikeammaksi ja lopulta mahdottomaksi. Kuolemattomiin tai epäkuolleisiin tämä vaikutus ei koske.

Avsignumista Harmauteen virrannut yliulotteinen joki kulki aiemmin Kuolleiden laakson läpi. Kun Avsignumin ulottuvuusjoet toisessa Universumin sodassa katkaistiin, myös Harmauden joki kuivui, ja sen Kuolleiden laaksoon jäänyt osa muutettiin vallihaudaksi.