Väri

Kohteesta Hömppäpedia
Kaavio, joka osoittaa värienergioiden keskinäiset suhteet ja viitteellisen sijoittumisen suhteessa suuntaumusenergioihin.

Väri on tiettyjen energiatyyppien ominaisuus. Värienergiat ovat energiatyypeistä heikoimpia, vähiten perustavanlaatuisia ja helpoimmin opittavissa olevia. Voimakkaammat värienergiatyypit kuten musta, valkoinen, harmaa ja sininen ovat suhteellisen käyttökelpoisia myös ylempiin energiatyyppeihin verrattuna. Yleisesti ottaen energiaspektrin keskiosassa olevat tyypit (sininen ja vihreä) ovat värienergioista kätevimpiä ja hyötysuhteeltaan muita värejä parempia. Monokromaattiset tyypit (valkoinen, musta ja harmaa) ovat kaikki kolme vahvoja, joskin eri tyylisiin käyttötarkoituksiin soveltuvia.

Energiatyypeillä ei suoranaisesti ole tiettyä väriä fysikaalisena ominaisuutena, vaan nimitykset viittaavat niiden aaltopituuksiin ja tiheyksiin[1].

Värienergioiden ja suuntaumusenergioiden välillä ei vallitse suoraa yhteyttä. Tästä huolimatta tiettyä Suuntaumusta edustavat olennot suosivat usein tiettyjä värienergioita. Esimerkiksi hyvät olennot suosivat valkoista, pahat mustaa ja neutraalit harmaata.

Värienergioiden sekoittuminen[muokkaa]

Värienergiat sekoittuvat keskenään ylempiä energiatyyppejä helpommin, sillä ne ovat olemukseltaan samankaltaisia, ja eroavat lähinnä aaltopituutensa ja tiheytensä suhteen. Värienergioiden erityisominaisuus on, että tiettyjä värienergiapareja sekoittaessa ne reagoivat keskenään tuottaen kolmatta puhdasta värienergiatyyppiä.

Ensisijaiset vuorovaikutukset ovat seuraavat:

  • Punainen ja keltainen tuottavat oranssia
  • Punainen ja sininen tuottavat violettia
  • Sininen ja keltainen tuottavat vihreää
  • Oranssi ja violetti tuottavat punaista
  • Violetti ja vihreä tuottavat sinistä
  • Vihreä ja oranssi tuottavat keltaista

Toisentyyppinen vuorovaikutus tapahtuu, kun vastakkaisia värienergioita sekoitetaan; tällöin niiden aaltomuodot vaikuttavat toisiinsa destruktiivisesti, ja tuloksena on mihinkäänkelpaamatonta ruskeaa energiaa. Vastaväriparit ovat:

  • Punainen ja vihreä
  • Oranssi ja sininen
  • Keltainen ja violetti

Monokromaattiset energiat musta, valkoinen ja harmaa eivät osallistu näihin vuorovaikutuksiin. Musta ja valkoinen sekoittuvat keskenään tuottaen harmaata. Harmaa taas ei vuorovaikuta minkään värienergian kanssa. Tämä on yksi niistä ominaisuuksista, joka tekee sen soveltuvaksi käytettäväksi sidosenergiana kun halutaan käyttää useita energiatyyppejä samanaikaisesti.

Mainittujen vuorovaikutusparien ulkopuolella värienergioiden sekoittaminen (kuten sekoittaessa punaista ja oranssia tai vihreää ja sinistä) toimii kuten energioiden sekoittaminen tavallisestikin tuottaen seoksen, joka omaa molempien seosenergioiden ominaisuuksia sekoitussuhteessa.

Viitteet[muokkaa]

  1. "Aallonpituus" ja "tiheys" on energiatyypeistä puhuttaessa ymmärrettävä hyvin abstraktissa mielessä.

Katso myös[muokkaa]