Suuntaumukset

Kohteesta Hömppäpedia
WikiCorp.GIF Tämä hömppäartikkeli ei ole yhteensopiva Hömppäpedian kaanonin kanssa.
Tämä artikkeli ei synkkaa muiden kaltaistensa kanssa. Saata se oikeaan tilaan. Tarkempaa erittelyä voit yrittää etsiä keskustelusivulta.

Hömppäpediassa vallitsevia suuntaumuksia (joskus myös "suuntauksia") ovat hyvä, paha, Majora (järjestys), kaaos ja tasapaino. Tämä artikkeli auttaa sinua tunnistamaan nämä suuntaukset. Kullakin suuntaumuksella tai perusvoimalla on oma ruumiillistumansa multiversumissa. Hyvän, pahan ja tasapainon kohdalla ruumiillistuma on yksittäinen olento (Järjestyksessä Valon Herra, Nigel ja Rautakynsi), mutta Kaaos valitsi erilaisen lähestymistavan huomattuaan muodon ottamisen johtavan tiettyyn järjestäytymiseen, ja toimii pääasiassa ruumiittomana mikä tekee hänen ruumiillisesta muodostaan uskomattoman voimakkaan ja vaikean kerätä kokoon. Johtuen Ruumiillistuneen Kaaoksen ilmestymisen uhasta, joutui Majora jakautumaan osiin valvoakseen koko multiversumin aluetta mahdollisimman tehokkaaksi, mistä johtuu Majoroiden suuri määrä verrattuna muihin perusvoimien ruumiillistumiin. Majoran ja Ruumiillistuneen Kaaoksen edustajat Hömppäuniversumissa ovat Universum Majora ja Kivi-paperi-sakset.

Hyvä[muokkaa]

Noudattaa tarkasti moraalisääntöjä, pyrkii olemaan ystävällinen kaikille ja ajattelee kaikkien etua. Lipsuu kuitenkin kaaoksen puolelle, mikäli muiden auttaminen sitä vaatii. Tuntee tarvetta auttaa kaikkia satunnaisia ohi- ja laitapuolen kulkijoita. Aina avulias, pyyteetön, uhrautuvainen ja rohkea (tämä siis teoriassa. "Suuremman hyvän" nimeen on teurastettu suuriakin joukkoja.) Yhteen sanaan kiteytettynä: altruistinen. Hyvälle henkilölle ei valta ole tärkeää, vaan hän melkeinpä karttaa sitä, koska pelkää olevansa riittämätön vallankahvaan ja pelkää vallan korruptoivan hänet. Tuntee usein tarvetta tuhota pahuutta. Puhtaasti hyvä olento asettaa aina muut itsensä edelle ja on valmis uhraamaan itsensä muiden hyväksi.

Paha[muokkaa]

Paha on Hyvän vastakohta. Siinä missä Hyvän seuraajat tuntevat tarvetta kerätä ympärilleen ystäviä sekä kohdella kaikkia tasavertaisesti, Pahat ajattelevat organisoinnin, jäykkyyden ja auktoriteetin päälle, ja pyrkivät aina edistämään omaa etuaan muista välittämättä, mutta järjestäytyvät herkästi voimakkaampien pahojen olentojen alaisuuteen. Pahalle olennolle jokainen vertainen on kilpakumppani, jokainen allaoleva on potentiaalinen selkäänpuukottaja ja jokainen yllä oleva on mahdollinen etenemismahdollisuus uralla. Myös sokea uskollisuus (vrt. Hyvyien sokea luottamus) hallitsijaansa kohtaan on yleinen piirre pahojen keskuudessa. Pahan henkilön näkökulmasta hyödyttömät henkilöt tai asiat ovat suuressa vaarassa joutua tuhotuiksi, raiskatuiksi ja tapetuiksi. Pahat tuntevat kovaa vetoa pelastaa oman nahkansa ja hankkia ehdotonta valtaa, ja ajattelee aina ensimmäisenä itseään.

Järjestys[muokkaa]

Järjestys eli majora on suuntaus, jonka kannattajat ottavat asiakseen universaaleista asioista huolehtimisen. Lainkuuliainen olento ei ole niinkään kiinnostunut yleisestä hyvinvoinnista tai henkilökohtaisesta vallasta vaan laeista ja yleisen järjestyksen ylläpitämisestä. Tuntee tarvetta noudattaa sääntöjä ja totella ylempiään, ja vastustaa ankarasti anarkiaa, sekasortoa ja muuta kaaokseen viittaavaa. Kantaa huolta myös universaalista järjestyksestä ja maailmankaikkeuden jatkuvasta olemassaolosta ja toimivuudesta. Lainkuuliaiset olennot vastustavat tarpeetonta tuhoa, mutta heitä ei haittaa, vaikka pari satunnaista heppua heittäisi veivinsä, jos suuret massat näin pysyvät turvassa tai jos järjestyksen ylläpitäminen sitä vaatii.

Kaaos[muokkaa]

Kaaos on järjestyksen vastakohta. Kaoottinen olento ei tunne minkäänlaista tarvetta noudattaa lakeja tai sääntöjä, vaan toimii oman tahtonsa mukaan. Kaaoksen kannattajaa ei haittaa yhtään, vaikka loputtomat rivit muita olentoja menehtyisi, kunhan vain sekasorron ja anarkian määrä kasvaa. Kaoottiset olennot eivät kuitenkaan varsinaisesti kannata tuhoa, vaan eivät yksinkertaisesti tee eroa tarpeettoman ja tarpeellisen tuhon välille.

Tasapaino[muokkaa]

Tasapaino on neutraali suuntaus, joka seisoo aiempien suuntausten tarkassa aatteellisessa keskipisteessä. Tasapainon kannattajat ovat puolueettomia ja sitoutumattomia, itsenäisiä, mutta auttavat kyllä, jos heiltä sitä pyytää. Hän voi myös ottaa vastaan valtaa, mutta vain mikäli niin on paras. Hän katselee tapahtumia etäältä ottamatta niihin osaa.

Välisuuntautumiset[muokkaa]

Siinä missä Majorat edustava järjestyst, hyvät Hyvää ja niin edelleen, on olemassa useita osapuolia, jotka eivät suoraan liity johonkin suuntaumukseen. Jotkin osapuolista taas yrittävät parhaansa mukaan seurata jotain suuntaumusta, mutta lipsuvat vahingossa toisen Suuntaumuksen alueelle, kun taas jotkut osapuolet eivät sovi kunnolla minkään yksittäisen Suuntaumuksen alle.

Majora-Hyvä
Angelus Defendis, Leivänpaahtimet. Armada Force rauhanturvatoimiensa aikana.
Majora-Paha
Ilkeä kaveri, joka kuitenkin kantaa huolta multiversumin kohtalosta? Ja jolla on ehkäpä oma käsityksensä siitä, kenen johdolla se saavutetaan? Maximaalit, Minimaalit sekä Röhmöfantit, vain muutamia mainitakseni. Angelus Nobilikset kuuluvat myös näihin siitä huolimatta, että heidän luojansa edusti Järjestystä omassa universumissaan. Sopeutumusvaikeuksien takia he kylvävät tarpeetonta tuhoa pitkin ja poikin.
Kaaos-Hyvä
Oiva esimerkki tästä osapuolesta on Angelus Cruxis. He tykkäävät räyhätä ja ajaa omaa etuaan, mutta kun vastaan tulee kova paikka he hyppäävät Hyvisten kelkkaan. Tähän kategoriaan sopivat myös Hjassanin perustama järjestö Gommandoryhmä. Teoriassa se ylläpitää järjestystä ja rauhaa, mutta ympäriinsä suhtautuvat salamurhat ja iskut aiheuttavat enemmän kaaosta ja epävakautta kuin rauhaa.
Kaaos-Paha
Sisältää varsinkin Keisarin ja haltiat. Siinä missä haltiat sijoittuvat lähemmäs kaaosta kuin pahaa, Keisari on miltei täsmälleen suuntauksien välissä.

Ei-mukaan-sopivat[muokkaa]

GigaCorp sekä fuusiokumppanit
Herra Tupla-X:n johtamana GigaCorp menestyi myymällä kehittynyttä teknologiaa sekä sovellusratkaisuja pitkin poikin multiversumeita. Se ei koskaan vannonut minkään suuntauksen nimeen, vaan pikemminkin hyppäsi niiden kelkkaan, jotka joko maksoivat enemmän tai näyttivät olevan voitolla.
Hjassan
Hjassan pikemminkin ajelehti paikasta toiseen, taistellen ensin oman olemassaolonsa puolesta, sittemin hyvän ja järjestyksen puolesta, ja lopulta yleisen tasapainon puolesta. Hänellä oli jatkuvasti kränää lähes kaikkien osapuolien kanssa, mutta jatkuvissa taisteluissaan Keisaria vastaa