Mahtien Mittelö

Kohteesta Hömppäpedia

Mahtien Mittelö on nimitys, jota käytetään puhuttaessa viimeisintä alkuräjähdystä edeltäneen kauden massiivisesta, joskin suurimmalti osin unohduksiin painuneesta Majoran, Kaaoksen, Hyvän, Pahan ja Tasapainon välisistä taistelujen ja sotien sarjasta. Mahtien Mittelö ei ole varsinaisesti yhtenäinen sota vaan enemmänkin pitkä sotien ja niiden välisten varustelukausien jatkumo, joka kuitenkin niputetaan yhden otsikon alle johtuen siitä, että kyseisenä aikana vallitsi virallisesti jatkuva sotatila. Mahtien Mittelö julistettiin virallisesti loppuneeksi n. 30 000 000 000 eaa. Arkkioikeussalin nimenomaisesta pyynnöstä, koska sen puhujat olivat jo kyllästyneet kuulemaan jatkuvia raportteja sodan paikallaan seisomisesta.

Mahtien Mittelö alkoi, kun universumi oli ajettu ihan testin vuoksi alkuräjähdyksestä loppurysäykseen kolmesti. Näiden testiajojen aikana viisi osapuolta olivat pysyneet melko kiltisti kukin omissa karsinoissaan, minkä ansiosta kolmea testisykliä pidetäänkin yleisesti koko universumin historian rauhallisimpina ajanjaksoina. Kun varsinainen sykli kuitenkin alkoi, Kaaos aloitti avoimen sodankäynnin lähettämällä juuri luomiensa saksihammasimppien ja tuhodemonien joukot tuhoamaan useita satunnaisia planeettoja. Universum Majora älähti tästä heti ja aloitti säälimättömän meteoriittipommituksen jokaista sellaista kohdetta vastaan, joka näytti edes vähän kaaokseen viittaavalta. Tämän erittäin ajattelemattoman teon ansiosta pahat, hyvät ja neutraalit provosoituivat liittymään sotaan. Ennen kuin arvattiinkaan, oltiin ilmisodassa, johon tuhansien nuorten rotujen tuhannet sukupolvet heitettiin sen enempää asiaa murehtimatta. Koska jatkuva sotiminen uuvuttaa kenet tahansa, sotaan syntyi pitkiäkin suhteellisen rauhanomaisia taukoja, joiden aikana eri osapuolet nuolivat edellisen sotavaiheen haavojaan ja kehittelivät uusia keinoja voittaa vastustaja. Näinä keinoina luotiin esimerkiksi useita uusia rotuja maailmankaikkeuteen. Näihin kuuluivat enkelit, muodonmuuttajat, demonit, molokit, lohikäärmeet, yhdeksänhäntäiset ketut ja monet muut.

Sodan kulku[muokkaa]

4. sykli: Syklin alussa syntyy suuria vähäisempien olentojen valtakuntia, jotka ajautuvat pian erilaisiin konflikteihin, ja käydään useita vähäisempiä sotia. Kaaoksen aloituksesta tilanne roihahtaa ilmiliekkeihin, valtakuntia hajoaa, biljardeja kuolee ja kaduilla virtaavat veri ja välittäjänesteet.
5. sykli: Sodat roihuavat kuumina. Monia lajeja luodaan, ja eri osapuolten alueet alkavat rakoilla ja sekoittua.
6. ja 7. sykli: Mittelö rauhoittuu asemasodiksi, ja pääpaino siirtyy kiivaalle asevarustelulle. Monet nuorista lajeista kapinoivat, ja alkavat käydä omia sotiaan. Syntyy ns. "tilkkutäkki": maailmankaikkeus hajoaa pieniksi, keskenään sotiviksi ulottuvuuksiksi, joiden omistajat vaihtuvat kiivaaseen tahtiin. Kartografien itsemurhaluvut viisinkertaistuvat.
8. sykli: Sekavan tilanteen hiukan selvittyä ja uuden kartografisukupolven vartuttua sota pääsee uudelleen käyntiin, ja käydään monia legendaarisia kamppailuja.
9. sykli: Suuntaumukset päätyvät epäsopuratkaisuun, mahtiolennot vetäytyvät piiloihinsa ja Mahtien Mittelö päättyy. Syklin keski- ja loppuvaiheen ajan Universumi keskittyy nuolemaan haavojaan.

Sodan seuraukset[muokkaa]

Sodan välittömät seuraukset olivat valtavat aineelliset ja inhimilliset tappiot, kun tuhansia neitseellisiä maailmoja tuhotiin sotakoneistojen tieltä ja tuhannet nuoret rodut tulivat heitetyksi ikuiselta tuntuneen sodan tuliseen helvettiin.

Sodalla oli kuitenkin myös erinäisiä hyviä - tai ainakin kiinnostavia - seurauksia. Yksi näistä oli se, että sotaa käyvät osapuolet viskoivat ympäri universumia niin paljon voimaa, että sitä jäi sodan päätyttyä leijumaan universumiin valtavan paljon tyhjänpanttina. On juuri tämän kaikkialla leijuvan voiman ansiota, että jotkut henkilöt voivat harjoittaa itsensä "täppäämään" tuohon resurssiin ja kanavoimaan tuota raakaa voimaa omiin tarkoitukseensa. Eri henkilöiden erilaiset voimat johtuvat siitä, että eri henkilöt osaavat hyödyntää tuota resurssia eri tasoilla. Toinen sodan kiinnostava seuraus oli kilpavarustelun nimissä luodut lukuisat mahtavien olentojen rodut, jotka nykyään ovat päässeet tunkemaan lusikkansa soppaan omin nokkinensa, kun ne synnyttänyt osapuoli ei enää ole hallitsemassa niitä.

Hömppäuniversumin sodat
Suuntaumussodat:

Mahtien Mittelö | Kaaoksen sota | Majora-sota | Hjassan-sota
2. Universumin sota | Viimeinen Taistelu

Suuret röhmöfanttisodat:

1. röhmöfanttisota | GigaCorpin sisällissota | Psi-sota | 2. röhmöfanttisota

Suuret avaruussodat:

1. galaksin sota | 2. galaksin sota | 3. galaksin sota | 1. Universumin sota