Ensimmäinen Universumin sota

Kohteesta Hömppäpedia

Ensimmäinen Universumin sota (US1) oli koko Keskiulottuvuuden alueella käyty intergalaktinen suursota, johon nk. suurten avaruussotien kausi huipentui. Sen katsotaan olevan jatkoa ensimmäiselle, toiselle ja kolmannelle galaksin sodalle, mutta käytiin näitä pääasiassa Linnunradan galaksin alueelle rajoittuneita sotia käsittämättömän paljon suuremmassa mittakaavassa.

Järjestysnumerostaan huolimatta ensimmäinen Universumin sota käytiin toisen Universumin sodan jälkeen. Tämän kummallisuuden selittämiseksi on esitetty lukuisia teorioita, joista mikään ei ole järin uskottava.

Ensimmäisen Universumin sodan tärkeimmät alkutekijät olivat Avaruuden Unioni, joka perustettiin kolmannen galaksin sodan lopulla estämään sen kaltaisten suursotien syttyminen jatkossa, sekä sen vastavoimaksi luotu Tähtien Liitto. Rauhan edistämisen sijasta suurilla liittokunnilla oli kärjistävä vaikutus, ja yhteenotto oli väistämätön.

Avoimien vihollisuuksien alku on jäljitetty attentaattiin, jonka myöhemmin salaseura Verstaan tukemaksi paljastunut terroristijärjestö suoritti paikallisen ryhmän ulkopuolella erään neutraalin tähtivaltion kanssa kauppasopimusta neuvottelemassa ollutta AU:n delegaattia vastaan. Unioni ei ollut tyytyväinen siihen, miten paikallinen esivalta alkoi selvittää tapausta, ja katsoi lopulta olevansa pakotettu lähettämään joukkonsa alueelle. Tähtien Liitto piti tätä sotatoimena, ja vastasi täysimittaisella liikekannallepanolla. Intergalaktisten liittokuntien välinen yhteenotto paisui nopeasti, kunnes jotakuinkin aivan kaikki olivat mukana, taistelemassa kuka ketäkin vastaan[1]. Aiemmista avaruussodista poiketen US1:aan osallistuivat myös monet mahtiolentojen populaatiot, mm. energialohikäärmeet, yhdeksänhäntäiset ketut, tuulisudet, varjokissat ja osa astraalikoiden kauppiashuoneista.

Osapuolet[muokkaa]

Alla on lueteltu joitakin merkittävimpiä ensimmäiseen Universumin sotaan osallistuneista lukemattomista liittokunnista, tähtivaltioista ja muista tahoista.

Avaruuden Unioni
Tähtien Liitto
Tuhon Liittokunta
Ascendant Faction
Tiamarin tähti-imperiumi
Yhdeksänhäntäiset ketut
Tuulisudet
Varjokissat
Astraalikoit
Taistelivat muista eläinhengistä poiketen eri puolilla. Huoneet Raanspacio ja Merespatieé taistelivat Avaruuden Unionin niiden vihollinen Imdaikou Tähtien Liiton riveissä. Khaarzrius liittyi Tuhon Liittokuntaan, ja Svartopthera ja Vorticademi tarjosivat palveluitaan kaikille osapuolille. Muut suuret huoneet pysyttelivät ulkona sodasta.

Viitteet[muokkaa]

  1. Monille Keskiulottuvuuden laita-alueiden asukkaille ei koskaan selvinnyt, mistä koko touhussa lopulta oli kyse; he tiesivät vain, että koko kosmos näytti yht'äkkiä olevan sotajalalla, eikä puolueettomana pysyminen ollut vaihtoehto.
Hömppäuniversumin sodat
Suuntaumussodat:

Mahtien Mittelö | Kaaoksen sota | Majora-sota | Hjassan-sota
2. Universumin sota | Viimeinen Taistelu

Suuret röhmöfanttisodat:

1. röhmöfanttisota | GigaCorpin sisällissota | Psi-sota | 2. röhmöfanttisota

Suuret avaruussodat:

1. galaksin sota | 2. galaksin sota | 3. galaksin sota | 1. Universumin sota