Haltia

Kohteesta Hömppäpedia

Haltiat (Elphus elphus) ovat muinainen, Mahtien Mittelö aikoihin kukoistukseensa noussut humanoidilaji. Ne ovat samaan tapaan maagisia olentoja kuin elementaalilohikäärmeet, ja jokainen alalaji on sitoutunut johonkin Universumin kahdestakymmenestäyhdestä puhtaasta manatyypistä.

Ulkoisesti haltiat näyttävät hyvin paljon hoikilta ihmisiltä, joilla on suipot korvat ja mantelinmuotoiset silmät. Kaaoshaltioita lukuun ottamatta haltiat ovat aina piirteiltään symmetrisiä, jopa klassisen kauniita, eikä rumia, ylipainoisia tai epämuodostuneita haltioita ole. Tämä, toisin kuin haltiat mielellään väittävät, ei johdu niinkään perustavanlaatuisesta geneettisestä paremmuudesta ihmisiin nähden[1], vaan haltioiden heikosta luontaisesta muodonmuutoskyvystä, joka tekee heistä fyysisesti virheettömiä. Muodonmuutoskyvyn lisäksi haltioilla on korkean alhaisen tason regeneraatio, joka yhdessä sen kanssa tekee haltiat immuuneiksi useimmille myrkyille ja sairauksille ja varsin vaikeiksi tappaa. Helpoimpia yleensä varmoja tapoja tappaa haltia ovat kaulan katkaiseminen ja ruumiin polttaminen. Haltiat ovat tyypin 1 kuolemattomia.

Haltiat osaavat luonnostaan käyttää oman elementtinsä taikuutta, ja opettelevat usein pitkän ikänsä aikana muitakin yliluonnollisia taitoja.

Elementaalihaltiat ovat haltioista heikoimpia ja yleisimpiä. Kaikkein runsaslukuisimpia ovat valo-, pimeys- ja luontohaltiat. Vesihaltioita tavattiin ennen toista Universumin sotaa Avsignumissa. Elementaalihaltioilla on tyypillisesti joitakin oman elementtinsä luontaisia kykyjä, kuten vastustuskyky omalle elementilleen (tulihaltiat), kyky kommunikoida kasvien ja eläinten kanssa (luontohaltiat) tai jopa lentokyky (ilmahaltiat ja voimakkaammat salamahaltiat). Elementaalihaltian ihonväri riippuu hänen elementistään: esimerkiksi vesihaltiat ovat sinisiä, luontohaltiat vihreitä ja pimeyshaltiat mustia[2].

Korkeahaltiat ovat todellisuus-, aika-, avaruus-, mieli-, voima-, elämä- ja kuolemamanojen haltioita. He ovat elementaalihaltioita voimakkaampia ja huomattavasti harvinaisempia. Heidän ominaiskykynsä ovat voimakkaampia ja selkeämmin erottuvia: esimerkiksi todellisuushaltiat kykenevät siirtymään ulottuvuuksien välillä ja avaruushaltiat siirtämään itseään niiden sisällä yhtä luonnollisesti kuin ihminen kävelee.

Suuntaumus- eli suurhaltiat ovat suunnilleen yhtä yleisiä kuin korkeahaltiat. Tasapainon haltioita tavataan syrjäänvetäytyvän luonteenlaadun vuoksi vähiten, mutta majorahaltiat ovat lukumäärällisesti harvinaisimpia. Runsaslukuisimpia ovat kaaoshaltiat, kaikkien harmiksi, sillä he ovat sadisteja, jotka kiduttavat, tappavat ja vandalisoivat vain koska pystyvät siihen. Kaaoshaltioilla on tarkoituksellisesti usein ruumiissaan kummallisia epämuodostumia tai asymmetrisiä piirteitä, sillä he inhoavat klassisia kauneuden käsityksiä. Kaaoshaltiat ovat lajina albiinoja, ja heillä on terävät hampaat ja raatelukynnet[3].

Tunnettuja haltioita[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

  1. Haltiamyyttien mukaan humanoidilajit luotiin haltioiden luomisesta ylijääneestä, ala-arvoisesta geneettisestä materiaalista.
  2. Pimeyshaltioilla on myös selittämätön mieltymys nahka-asusteisiin ja hämähäkkeihin. Asiantuntijoiden mukaan se kuuluu heidän kulttuuriinsa.
  3. Kynsistä ei ole juurikaan hyötyä taistelussa, mutta ne toimivat hyin kidutusvälineinä silloin kun kaaoshaltialla ei ole monimutkaisempia laitteita mukanaan.