Basl

Kohteesta Hömppäpedia
basl
Tosinimi:Skïálim
Voimakkuus:E+
Vaarallisuus:D
Älykkyys:C-

Baslit ovat basiliskien rodusta itsejalostuksen kautta syntynyt humanoidivariantti, jotka ovat aitobasiliskeja heikompia, pienempiä, tyhmempiä ja yleensäkin huonompia kaikessa paitsi tottelemisessa ja lisääntymisessä. Tämä jalostaminen on myös pääosin riistänyt niiltä aitobasiliskien voimakkaimmat aseet: myrkyn ja maagisen kyvyn kivettää orgaanista ainesta[1]. Myöskin baslien mutaatioherkkyys on suhteellisen matala[2].

Baslien tehtävään basiliskipesissä kuuluu kaikki, mitä basiliskit eivät katso arvolleen sopivaksi, siivouksesta[3] ja kivettyneiden suomujen irrottamisesta aina vihanpurkukohteena toimimiseen asti[4].

  1. Vaikka suurin osa basleista ei kykenekään käyttämään aitobasiliskien maagista kykyä täysimittaisesti, nekin kohtaavat ennen pitkää saman kohtalon kuin puhdasveriset lajitoverinsa: niiden omat maagiset voimat muuttavat ne kiveksi.
  2. Siis basiliskistandardeille, mikä tahtoo sanoa, että kaksi toisilleen sukua olevaa baslia on itse asiassa usein mahdollista tunnistaa samaan lajiin kuuluviksi.
  3. Hauskana pikkufaktana mainittakoon, että tässä tehtävästtä toimivat lähinnä urosbaslit.
  4. Egoistisinkin suurbasiliski pitää basiliskien vahingoittamista törkeänä tuhlaamisena.