Elementaalilohikäärme

Kohteesta Hömppäpedia
(Ohjattu sivulta Elementaalilohikäärmeet)
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Elementaalilohikäärme
Blue Dragon by BenWootten.jpg
Tieteellinen nimi: Draco elementalis
Voimakkuus: C+
Vaarallisuus: B
Älykkyys: B

Elementaalilohikäärmeet (Draco elementalis) ovat tosilohikäärmeiden laji, jotka edustavat olemukseltaan elementaalista manaa. Niitä on yhdeksää lajia, yksi kullekin puhtaalle elementille.

Olemus[muokkaa]

Elementaalilohikäärmeet ovat muodoltaan liskomaisia olentoja, joilla on neljä raajaa, yksi pari siipiä sekä pitkä kaula ja häntä. Niiden ihoa peittävät lomittaiset panssarisuomut, niillä on raatelukynnet etu- ja takajaloissaan, terävät hampaat, ja yksilöstä riippuen erilaisia sarvia ja luupiikkejä päässään, kaulassaan ja muualla ruumiissaan. Elementaalilohikäärmeiden koko vaihtelee, sillä ne kasvavat läpi elämänsä. Täysikasvuinen elementaalilohikäärme on tavallisesti jotakuinkin talon kokoinen, hyvin vanhat yksilöt paljon, paljon suurempia.

Elementaalilohikäärmeille ominainen piirre on niiden olemuksessaan kantama voimallinen elementaalinen manalataus. Tämä manalataus muodostaa keskeisen osan elementaalilohikäärmeen olemuksesta, ja niiden aineenvaihdunta ja elintoiminnot ovat yhtä lailla yliluonnollisia kuin luonnollisia. Manalataus myös antaa elementaalilohikäärmeille niiden luontaiset kyvyt. Elementaalilohikäärmeen ruumis on kuoleman jälkeenkin voimallisesti manan läpitunkema, ja monilla niiden ruumiinosilla, kuten suomuilla, kynsillä, verellä ja eri sisäelimillä on maagisia ominaisuuksia. Elementaalilohikäärmeen nahasta ja suomuista voidaan valmistaa hyvin kestäviä panssareita, jotka suojaavat sen elementiltä. Kuten muistakin tosilohikäärmeistä, elementaalilohikäärmeiden pohjalta voidaan maagisin keinoin valmistaa draakkeja ja tuliliskoja.

Elementaalilohikäärmeet ovat erittäin kaikkiruokaisia, ja voivat käyttää ravinnokseen lähestulkoon mitä tahansa orgaanista ainesta tai omaa elementtiään[1], mutta suosivat tavallisesti metsästämistä. Joillakin yksilöillä on vielä tarkempia vaatimuksia: ne saattavat esimerkiksi suostua syömään vain tiettyä lajia tai jopa vain tietyn lajin tietyn ikäisiä tietyn sukupuolen edustajia.

Voimat[muokkaa]

Pelkästään fyysisesti elementaalilohikäärmeet ovat huomattavan vaarallisia. Ne ovat hyvin voimakkaita, lentokykyisiä, niiden manavahvisteiset suomut muodostavat lähes läpitunkemattoman panssarin, ja niiden kynnet ja hampaat ovat tarpeeksi kovia ja kestäviä leikatakseen useimpia luonnollisia ja monia yliluonnollisia materiaaleja - varsinkin kun niiden takana on elementaalilohikäärmeen lihaksisto. Paljon pelätympi on kuitenkin niiden hengitysase (breath weapon): elementaalilohikäärmeiden kyky syöstä kidastaan oman elementtinsä mukaista, puolimaagista, tuhoisaa jotakin, jonka tarkka luonne riippuu alalajista. Ne hallitsevat edelleen luonnostaan voimallista oman manatyyppinsä taikuutta. Psioniikan tai energiamanipulaation suuntaan elementaalilohikäärmeillä sen sijaan ei ole myötäsyntyistä kyvykkyyttä, ja ne vaivautuvat harvoin opettelemaan näitä taistelutaitoja. Elementaalilohikäärmeet ovat erittäin vastustuskykyisiä omalle elementilleen sekä elementeille, joita vastaan se on vahva, ja vastaavasti heikkoja elementeille, jotka ovat vahvoja niiden omaa elementtiä vastaan. Nämä heikkous- ja vahvuussuhteet pätevät sekä elementaalitaikuuteen että ympäristö-olosuhteisiin.

Elementaalilohikäärmeet ovat tyypin 1 kuolemattomia, eli eivät kuole vanhuuteen, ja niillä on alhaisen matalan tason regeneraatio.

Historia[muokkaa]

Elementaalilohikäärmeiden alkuperä palautuu Universumin testisyklien aikana kehittyneisiin tai luotuihin, alkurotuihin kuuluneisiin alkulohikäärmeisiin. Nykyisistä manapohjaisista lohikäärmeistä poiketen alkulohikäärmeet eivät edustaneet mitään tiettyä manatyyppiä, sillä niiden aikana, jolloin Universumi oli vielä rakennusvaiheessa, mana ei jakaantunut tyyppeihin, vaan oli olemassa yhtenä kokonaisuutena. Kun mana sitten alkoi eriytyä, alkulohikäärmeet sopeutuivat kiinnittymällä aluksi voimamanoihin, jotka elementaalimanoja perustavanlaatuisempina vakiintuivat ensimmäisinä. Näin saivat alkunsa nykyiset manalohikäärmeet. Elementaalilohikäärmeet kehittyivät edelleen degeneraation kautta primordiaalisten manalohikäärmeiden jälkeläisistä, jotka kiinnittyivät vakiintuviin elementaalimanoihin. Sopeutuminen luonteeltaan voimatyypin manoja karkeampiin ja fyysisempiin elementaalityypin manoihin aiheutti (tai vaati) näiden lohikäärmeiden olemuksessa muutoksia, jotka ovat syynä nykyisin mana- ja elementaalilohikäärmeiden välillä havaittaviin eroihin. Alkulohikäärmeet olivat parhaan (hataran) tiedon mukaan lähempänä mana- kuin elementaalilohikäärmeitä.

Under construction.png Alla rakentamisen!
Tämä artikkeli on harvinaislaatuisen perseestä, koska se on keskeneräinen.
Ota rukkaset ja vasara käteen ja rakenna sitä hieman valmiimmaksi.

Järjestäytyminen[muokkaa]

Vaikka elementaalilohikäärmeet eivät olekaan ihmisen näkökulmasta kovin sosiaalisia, sillä ne elävät tavallisesti yksin tai korkeintaan pareittain, ne ovat silti luonnostaan hierarkisia olentoja, jotka järjestäytyvät iän, reviirin ja sukulaisuuden mukaan. Vanhemmat - ja siten voimakkaammat - yksilöt ovat korkea-arvoisempia kuin nuoremmat, vanhemmat poikasiaan ylempänä, ja voimakkain annetulla alueella elävistä lohikäärmeistä naapureitaan korkea-arvoisempi. Arvojärjestys on lajinsisäinen eikä siis ulotu muita elementtejä edustaviin elementaalilohikäärmeisiin. Hierarkian tiukkuus riippuu lajista. Ääripäinä jäälohikäärmeet muodostavat tiukkoja vasalli- ja klaanimatriiseja, joissa yksittäiset jäälohikäärmeet vastaavat aina voimakkaimmalle naapurilleen ja vanhemmille sukulaisilleen, ja tulilohikäärmeet karkeita nokkimajärjestyksiä, joissa pienemmät yksilöt väistävät suurempia ja samankokoiset joko taistelevat määritelläkseen voimasuhteensa tai välttelevät toisiaan tarkoin riippuen varovaisuudestaan ja siitä, kuinka vaarallisiksi arvioivat toisensa.

Kunkin alalajin hierarkian huipulla on kuningas tai kuningatar, joka on oman elementtinsä vanhin ja voimakkain yksilö. Toisin kuin alemmilla tasoilla, kuninkaallisilla on arvovaltaa lajirajojen yli: yhden elementin kuningas tai kuningatar on kuninkaallinen myös kahdeksalle muulle, joskaan ei sen kuningas tai kuningatar. Yhdeksästä kuninkaallisesta vanhin ja voimakkain on edelleen ylikuningas tai ylikuningatar, joka on kaikista elementaalilohikäärmeistä korkea-arvoisin. Tämänhetkinen ylikuningatar on pimeyslohikäärmeiden Dzarupheé. Lohikäärmesotien jälkeen elementaalilohikäärmeet ovat kuitenkin tunnustaneet energialohikäärmeet ylemmäksi lajiksi, ja kuninkaalliset ovat muodollisesti Draconeuvoston alaisuudessa. Käytännössä Draconeuvosto vaatii elementaalilohikäärmeiltä universaalivuosittaista veroa, joka koostuu resursseista, elementaalidracolimeista Tiamarin armeijoihin, elementaalilohikäärmeistä sotilaspalvelukseen sekä muusta avusta.

Alalajit[muokkaa]

Kuten mainittua, elementaalilohikäärmeitä on yhdeksää tyyppiä, yksi kullekin elementille. Lohikäärmeen elementti paitsi määrittää sen hengitysaseen laadun ja sen luontaisen taikuuden tyypin, myös sen suomujen värin, ja vaikuttaa sen suuntaumukseen sekä yleisluonteeseen.

  • Jäälohikäärmeet ovat väriltään valkoisia, hopeisia tai sinisiä. Niiden hengitysase on jäätävää kaasua. Suuntaumukseltaan ne taipuvat Järjestykseen.
  • Kivilohikäärmeet ovat väriltään pronssisia, raudanharmaita tai vihreitä. Niiden hengitysase on happoa. Ne ovat kömpelöitä lentäjiä, mutta erinomaisia kaivautujia. Suuntaumukseltaan ne ovat tavallisesti järjestys-pahoja.
  • Luontolohikäärmeet ovat väriltään vihreitä tai ruskeita. Niiden hengitysase on myrkkykaasua, ja tyypillisin suuntaumus järjestys-hyvä.
  • Vesilohikäärmeet ovat väriltään sinisiä, sinivihreitä tai hopeisia. Niiden hengitysase on korkeapaineista vettä. Ne ovat täysin amfibisia ja erinomaisia uimareita. Suuntaumukseltaan ne ovat tavallisesti neutraaleja, ja voivat edustaa mitä tahansa muusta neljästä suuntaumuksesta yhtäläisellä todennäköisyydellä.
  • Tuulilohikäärmeet ovat väriltään hopeisia, valkoisia tai vihreitä. Niiden hengitysase on hajottavaa soonista värähtelyä. Ne ovat elementaalilohikäärmeistä parhaita lentäjiä, ja pysyttelevät suurimman osan aikaa ilmassa. Niiden tavanomaisin suuntaumus on kaaos-paha.
  • Salamalohikäärmeet ovat väriltään kuparisia, kultaisia tai sinisiä. Niiden hengitysase on salamakimpun kaltainen sähkönpurkaus ja ominaisin suuntaumus kaaos-hyvä.
  • Tulilohikäärmeet ovat väritykseltaan punaisia, kultaisia tai kuparisia. Niiden hengitysase koostuu kaikenpolttavista maagisista liekeistä. Suuntaumukseltaan ne ovat kallellaan kaaokseen.
  • Valolohikäärmeet ovat suomuiltaan kultaisia tai valkoisia. Niiden hengitysase on tuhoavaa, sokaisevaa valoa. Suuntaumukseltaan ne taipuvat hyvyyteen.
  • Pimeyslohikäärmeet ovat suomuiltaan mustia tai violetteja. Niiden hengitysase on tuhoavaa, mustemaista pimeyttä. Suuntaumukseltaan ne ovat tavallisesti pahoja.

Elementaalilohikäärmeitä nimitetään usein elementtinsä tavallisimman suomujen värin mukaan jäälohikäärmeitä valkoisiksi, maalohikäärmeitä ruskeiksi tai pronssisiksi, luontolohikäärmeitä vihreiksi, vesilohikäärmeitä sinisiksi, tuulilohikäärmeitä hopeisiksi tai harmaiksi, salamalohikäärmeitä kuparisiksi, tulilohikäärmeitä punaisiksi, valolohikäärmeitä kultaisiksi ja pimeyslohikäärmeitä mustiksi lohikäärmeiksi.

Galleria[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

  1. Kivilohikäärmeet voivat elää mineraaleilla, jäälohikäärmeet jäällä, jne.